Epno Fotosite

Wielly en Mia Poen

Met de camper naar Noorwegen

Onze bedoeling is naar Noorwegen te gaan en minimaal de trollenroute te rijden, dit is ongeveer midden Noorwegen.

 

Het noorderlicht willen wij ook graag zien, wij willen toch wel eens weten hoe het voeld om midden in de nacht bij zonlicht een borreltje te drinken.

 

 

 

 

 

Het Noorderlicht

 

 

 

Door de vele werkzaamheden thuis en de nog in afbouwzijnde camper zijn wij enkelen weken later als gepland vertrokken.

 

 

 

Zoals ik al op de website vermeld had, was het de bedoeling naar Noorwegen te gaan voor 6 weken,

 

en dan minimaal tot het noorderlicht :Polarcirkel: te rijden, de noordkaap hoefde niet zo nodig.

 

 

 

Nogal wat vermoeid van het vele werk thuis zijn wij laat in de namiddag vertrokken richting Denemarken

 

 

 

Onze eerste overnachting was in Rees en de tweede in noord Duitsland tegen de Deense grens.

 

 

 

Door de steeds mooier wordende omgeving de rivieren af en toe de zeelucht, was de vermoeidheid

 

snel vergeten.

 

 

 

In Denemarken hebben we gekozen voor de bruggenroute dit in verband met het mogelijk zeeziek worden van Mia. (slechte ervaring van vorig jaar)

 

 

 

De twee overnachtingen in Denemarken hebben we gedaan in jachthavens, als duiker(s) krijgen wij daar hele fijne gevoellens bij. De zeelucht de havens en schepen en het zoute water.

 

 

 

In een scheepswinkel heb ik de nieuwe accu gekocht, omdat ik er thuis niet meer ben toegekomen

 

 

 

Voor de techneuten 

 

De nieuwe accu is voor het motor (starten en voertuig) gedeelte.

 

de vrijgekomen accu gaat naar de 1st. plaats voor het woongedeelte en dan naar de 2de gekoppeld ook voor woongedeelte. De 4de gaat overboord, deze is dan 6 jaar oud. 

 

Hier worden allerhande dingen mee gevoed zoals verlichting, waterpomp, Starten van koelkast en boiler, en ventilator voor ringverwarming.

 

Maar vooral de tv- schotel- en dvd speler, Want zonder oranje te kunnen zien kreeg ik Mia niet mee.

 

 

 

De lange bruggen is natuurlijk een beleving , en het eerste gedeelte naar Zweden is eerst een tunnel en dan de brug. Wel even op het end van elke brug de creditcard in de gleuf stoppen, kosten per brug +/- € 40,00. Wat het veer kost weet ik niet.

 

 

 

Omdat wij ook Kopenhagen en Oslo aan wilden doen moesten wij wel voor deze route kiezen.

 

 

 

De autobaan door Zweden is adembenemend en veel minder verkeer als bv. In Nederland en Duitsland en het in en uitvoegen is ook minder gestrest als bij ons.

 

Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat een vrachtwagenchauffeur (ons vertelde) die alleen maar op Zweden rijd, een (klein) ongelukje veroorzaakte toen hij eens een rit naar Amsterdam had.

 

 

 

Verder is de natuur alleen maar groen langs de weg met in deze tijd zijnde vele bloemen en miljarden lupine die als prachtige sluiers de uitgestrekte bermen en op en afritten sieren.

 

 

 

Het was zo ontspannend rijden dat we die dag meer dan 500 km gereden hebben, wat voor ons Camperaars , meestal na tien uur starten en rond 17.00  uur stoppen, toch wel bijzonder is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Oslo

 

 

 

Onze eerste stop in Noorwegen is in Oslo.

 

 

 

Een camperplaats aan een haven niet ver van het centrum

 

 

 

De stad bezichtigen kan vanaf hier in beide richtingen.

 

Ook hier weer makkelijke manieren om met bus of trein evt. met de city hopper de stad te bezichtigen.

 

 

 

Het centraal station lijkt op de vertrek en aankomsthallen van Schiphol. (zie ook FOTOALBUM )

 

 

 

Nog niet alle attractie,s - kerken en bezienswaardigheden zijn open.

 

 

 

De mensen zijn behulpzaam vriendelijk en zachtaardig, en na een gesprek volgt altijd 

 

How are you from, als je gezegd hebt Holland dan volgt good Contry , en ze hebben wel ergens een verbinding met Nederland.

 

 

 

We verblijven 3 dagen in Oslo en Mia wil natuurlijk voetbal kijken.

 

Ze is tevreden met de uitslag tegen Japan met 1 – 0

 

 

 

Morgen zondag gaat het verder richting Trondheim.

 

Het gaat nu nog mooier worden, Leuke dorpjes – bergen – revieren en meren.

 

 

 

Noorderlicht

 

Heb zojuist het avondrood hier in Oslo gefotografeerd. (zie straks ook fotoalbum)

 

De gehele lucht rondom is nu oranje gesluierd (of zou het door het winnende doelpunt komen) 

 

en ook de weerkaatsing in het water is een lust oog.

 

 

 

Het is nu bijna 24.00 uur (maar dat is zomertijd) 

 

Om 02.00 uur word de ochtendglorie verwacht, of ik daar nog foto,s van maak ??

 

We hebben de wekker vergeten.

 

 

 

Camper 

 

We zijn erg blij dat we de Camper hebben opgeknapt.

 

De nieuwe en gerepareerde wanden met de kunststof bekleding, geven een veel betere isolatie . zowel tegen kou als warmte

 

 

 

Op het extra geïsoleerde dak nu met witte rubberbekleding is regen veel minder hoorbaar als op aluminium plaatwerk en hagelschade is er niet meer bij.

 

 

 

Het elektrische trapje is (en dat vooral voor Mia) een hele goede verbetering, beter dan de 50 kg. draaiconstructie die er eerst onder zat.

 

 

 

Binnen is nieuwe bekleding opgeplakt, 2 nieuwe dakramen met gaas en verdonkering rolo,s

 

Ook in de zijramen is alles vernieuwd.

 

 

 

Een nieuwe vierkant schotel met geïntrigeerde LSB. Kop is 15 cm. lager dan de oude schotel.

 

 

 

 

 

3 verder

 

 

 

 

 

Vandaag doorgereist 30 km. achter Lillehammer ( bekend van Kampioenschappen skien.)

 

 

 

Autobaan in aanbouw, en het snelle reizen is er vanaf nu niet meer bij.

 

Daarvoor mooiere omgeving,  meren - wegen - land - rivieren en bergen.

 

 

 

Aangekomen op camperplaats Nederlandse eigenaar. En wat tref je alleen Nederlanders.

 

 

 

Het weer is erg zonnig en we kunnen buiten zitten, en dat geeft meteen contact met iedereen.

 

 

 

Internet aanwezig en daar verheugden wij ons op om nog beter contact te hebben met fam. Vrienden en kennissen.

 

 

 

Ik had de random reader van de rabobank vergeten, maar mensen genoeg om ons heen die er een bij zich hadden.

 

 

 

Het donker worden is hier weer later dan in Oslo, tegen 12.00 is het nu pas donker.

 

Mogelijk gaan we morgen verder richting poolcirkel.

 

 

 

Ik heb gelezen dat het noorderlicht , en dat is dan de oranje blauwe en licht blauwe gloed, door weersomstandigheden niet altijd te zien is. 

 

Maar we zien wel als we verder rijden.

 

 

 

Het was de bedoeling hier 2 nachten te blijven.

 

Het weer is zo prachtig, het buiten vertoeven heerlijk, en we krijgen contact met twee echtparen, ieder met eigen camper,(die samen onderweg zijn)

 

(zie foto,s) zodat we nog een derde nacht blijven.

 

 

 

Hier krijgen wij ook van alle kanten info, wat wij graag meenemen voor onze verdere reis.

 

Daardoor word onze verste bestemming (Het polaarcentrum)nu al 300 km. Verder.

 

 

 

Mia is nu alle info aan het lezen en zij zegt net, ik stop met lezen want het word steeds mooier.

 

 

 

 

 

 

 

4 vertrokken

 

 

 

 

 

Zoals we al vermoeden word het mooier om ons heen, maar opschieten is er niet meer bij.

 

 

 

We rijden nu door het revierdal , begint nog met lichte looing maar langzaam steeds meer bergen om ons heen.

 

 

 

Niet altijd loopt de weg (door de grillige oevers) langs de revier.

 

We klimmen ook hoger en het is daardoor een lust voor het oog om het revierdal in te kijken.

 

 

 

Het is continu zonnig en ideale omstandigheden om te rijden.

 

 

 

De bergen worden steeds hoger en er verschijnen bergtoppen met sneeuw.

 

Steeds meer sneeuw, en om ons heen is het ruim 20 graden.

 

 

 

Stoppen om foto,s te maken is niet mogelijk, wat jammer nou!!

 

Ik had graag de besneeuwde bergen gefotografeerd.

 

 

 

Doorrijden dan maar, steeds hoger en na 50 km. licht de sneeuw op 50 a 100 meter langs de weg.

 

Nu wel foto,s gemaakt, het is buiten de camper nu wel wat kouder.

 

 

 

Vervolgens het dal weer in en de eerste watervallen komen in zicht.

 

sommigen met 20 a 30 tal tegelijk, en vormen zo een brede watersluier richting revier, die daardoor bruist van energie en met kraakhelder water. (wel koud)

 

 

 

Wat boodschappen gedaan , getankt en niet meer dan 300 km. gereden vandaag.

 

 

 

Staan nu vlak voor Trondheim.

 

 

 

 

 

 

 

5 Verder

 

 

 

We rijden vandaag door een tunnelrijk gebied.

 

 

 

De weg E6 (meer zijn er niet op dit steeds smaller wordende Noorwegen) word steeds minder snel

 

Veel reparatie,s soms half opengebroken en stoplichten, daardoor kun je wel nog meer van de omgeving genieten, en gelukkig, met een camper, en met nog 5 weken in het vooruitzicht, hoef je geen haast te maken.

 

 

 

Bergen die steeds meer besneeuwd zijn, zien wij nu regelmatig.

 

 

 

De tunnels soms kilometers lang is bij dit zonnige weer minder prettig om (in) te rijden.

 

Mijn bril die zich aanpast aan het zonlicht doet er erg lang over zich aan te passen, en dan is het een donker gat, maar het blijft genieten.

 

 

 

Omdat de tunnels ook bochten hebben word je verblind door de fel wit, en blauw licht, rijders.

 

Zeker ook hier zou verboden moeten worden, deze mensen denken alleen aan zichzelf, wij vinden het respectloos.

 

 

 

Zoals de bergen opdoemen ook zo verschijnen de fjorden, daar waar de zeearmen het land in komen.

 

 

 

Wederom prachtig om te zien.

 

Hoge bergwanden en diepe kloven, grote en kleine wateroppervlaktes met en zonder begroeide eilanden en eilandjes.

 

 

 

De zon schijnt fel vandaag en we besluiten om op tijd te stoppen om te eten – douchen – en voetbal te kijken.

 

 

 

Met onze (voor deze verre afstand) kleine schotel, hebben we toch ontvangst van alle zenders.

 

Net toen de wedstrijd begon, veranderde ook de lucht.

 

Het begon te waaien en de lucht werd heel donker, met als gevolg dat de ontvangst wegviel.

 

 

 

Mia heeft toen naar het voetbal geluisterd via de wereldontvanger.

 

De buren die een grotere schotel hadden kregen alleen nog maar ontvangst van Duitse zenders .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag 2 Tanken

 

 

 

De diesel prijs is inmiddels opgelopen naar € 1,60 p. lit.

 

Merk ook dat door het verplicht lichtrijden (er is 24 uur daglicht) het verbruik veel hoger is.

 

Het is bekent dat je gemiddeld per uur rijden, gemiddeld  1 lit. extra brandstof  verbruiken, jammer maar hier is het lichtrijden verplicht.

 

Maar goed: om de wegen hier aan te leggen hebben ze de financiële middelen hard nodig.

 

 

 

De weg is nu meer slingerend door de bergen en afwisselend klimmen en dalen, soms moet ik terug naar de 3de versnelling, wat 8 tot 10 % stijging betekend.

 

 

 

De omgeving word weer mooier, grote en kleine fjorden, maar nu soms van grote hoogte te aanschouwen.

 

 

 

Watervallen met wild schuimend water (Mia zij, kun je wel zien dat het sneeuwwater is) tot direct aan de weg, stoppen voor foto,s kan dan niet.

 

 

 

Met grote moeite is de weg tussen de bergen aangelegd , en is er geen plaats voor uitwijkmogelijkheden.

 

 

 

Wij zien de eerste rendieren! ! maar hebben niet het vertrouwen dat het er meer zullen worden, dan moet je toch naar de kaap toe rijden.

 

Oh! Het is maar 1000 km. verder

 

 

 

De sneeuw licht nu soms tot aan de weg.

 

 

 

:En dan het doel waar het ons om te doen was:

 

 

 

Aankomst polarcirkel 

 

Vrijdag 25 – 06 – 2010 17.00 uur en 2963 km. op de teller.

 

 

 

We zijn precies 14 dagen onderweg , en ook om 17.00 uur vertrokken 

 

Het is en blijft voorlopig 24 uur licht.

 

 

 

Het weer is te slecht om buiten te zitten.

 

Een groot centrum met de nodige (denkmalen) en gruwelijk veel souvenirs en restaurant.

 

Zie straks de Foto,s

 

 

 

We blijven hier 2 (nachten zonder duisternis) slapen.

 

 

 

Schotel ontvanger blijft nu op rood staan, wat betekend geen ontvangst.

 

De campers om ons heen (+/ 30 stuks) met automatische antenne-inrichting blijven maar draaien en zoeken.

 

De grotere schotels hebben wel ontvangst.

 

 

 

Wij; de kachel aan, Mia lezen en ik verslag schrijven en foto,s opslaan – resolutie verkleinen, en zodra mogelijk op site.

 

 

 

Het noorderlicht waarmee bedoeld word de prachtige kleuren die ontstaan als de zon op zijn diepste punt de aarde net niet bereik, verschijnen allen bij helder weer.

 

Ik hoop dat wij dat nog mee mogen maken.

 

Anders blijft het bij plaatjes.

 

In Oslo heb ik wel wat foto,s kunnen maken.

 

 

 

Zat. 27 – 06 – 2010

 

 

 

Door het bewolkte en regenachtig weet was er geen spectaculaire verschijning in de lucht.

 

Het blijft wel gewoon licht, maar er was geen zon te zien.

 

 

 

Vanuit Nederland krijgen wij sms,jes en telefoontje,s dat het lekker weer is.

 

Sommige klagen zelf dat het te warm is.

 

 

 

O.K. Wij hebben 6 graden, de kachel blijft aan, we kopen en schrijven wat kaarten en doen ze in de officiële brievenbus van de Polarcirkel centrum.

 

Deze krijgen een extra stempel, en de ontvanger weet dan dat hij hier gepost is.

 

Zie ook fotoalbum:

 

 

 

Wat foto,s maken in de sneeuw, eten en bij de kachel wat lezen.

 

Mogelijk door de wat betere stratosfeer is tv kijken nu wel mogelijk.

 

 

 

 

 

6 Nog Verder?

 

 

 

Zondag 27 - 06 - 2010

 

 

 

Gisteravond nog wat sneeuwval, en nu is het buiten 2 graden, als we vertrekken

 

 

 

Er is maar een weg en wij willen vanaf hier langs de kustweg met veel veren en bruggen de terugreis inzetten, daarvoor hebben wij 4 weken gepland.

 

 

 

Nu hebben wij de keuze of 300 km. over de zelfde weg terug of 300 km. verder en dan kunnen we wel naar de kust.

 

 

 

Wij besluiten voor het laatste, en verheugen ons op de mooie bergachtige streek met zijn onophoudende fjorden.

 

 

 

Wij zullen vandaag ook ons meest noorderlijker punt berijken en dat is dan het plaatsje Nordvik.

 

We hebben er dan 3300 km. op zitten

 

De terugweg met een omweg van ruim 1000. Km maakt samen 7500 km. en dan staan wij weer in Bergen Lb. onze thuishaven.

 

Maar we krijgen ook nog een Bergen in Noorwegen te zien.

 

 

 

Na Nordvik zijn we nog even doorgereden naar Bodo een grotere stad aan een drukke haven met de nodige zeeschepen en veerverbindingen en een druk vliegveld.

 

 

 

Bij het vliegveld hebben wij een echtpaar uit Purmerend ontmoet en bij hun een borreltje gedronken.

 

Je praat wat wisselt de nodige informatie uit en omdat het niet donker word heb je niet in de gaten dat het 1.00 uur in de nacht is.

 

 

 

Maandag 28 – 06 – 2010.

 

Naar de kustweg en zoals we al vermoeden het word onbeschrijflijk mooi.

 

 

 

Het is klimmen en dalen, veel bergen , water, fjorden, steile wanden van soms honderden meters hoog.

 

 

 

Het is niet druk en het is zelfs mogelijk om in de haarspeldbochten te stoppen en vanuit de camper foto,s te maken, maar ook die kunnen niet weer geven wat je in werkelijkheid beleeft.

 

 

 

Wij zijn dan ook blij dat we het allemaal op kunnen schrijven en er meer mensen deelgenoot van kunnen maken. Wij gunnen ieder zo een reis

 

Want, en dat is ons gevoel, wij vinden dat iedereen dit moet zien.

 

 

 

Ook nog niet verteld van de soms grote uitgestrektheid, en van de huizen en boerderijen die de laatste 3 a 400 km. allemaal van hout gemaakt zijn, en wel donkerbruin of grijs geschilderd zijn en die heel mooi in de omgeving afsteken.

 

 

 

En ook van de beneden rivieren, waar de honderde stroompjes en watervallen bij elkaar komen met hun wildwater bedden waar ook het wildwaterkano bedreven word.

 

 

 

Momenteel zijn we via een brug een mindergroot eiland opgereden en dat kun je alleen maar lang de kustweg berijden.

 

We staan op de helft aan een kleine haven met ook ververbinding naar andere eilanden en ook mogelijk boottochten te maken.

 

 

 

Er is een grote SPAR winkel en Mia begint al aardig Noors te lezen op de verpakking van de artikelen.

 

 

 

Als je heel goed plat Siebengewalds praat dat kun je al met de mensen hier praten.

 

 

 

Een leuke ondertiteling op een bonnetje van een tankstation

 

Got tur 

 

Ha en fin dag!

 

 

 

Wat volgens Mia betekend: Goede reis en heb een fijne dag, Is het niet geweldig.

 

 

 

Het weer is weer heel erg zonnig geworden en we hoopen op noorderlicht vannacht.

 

Ik heb er moeite mee om (vannacht) te schrijven, het blijft en vooral bij helder weer gewoon dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 28 – 06 - 2010

 

 

 

In de avond van maandag begint de zon te schijnen en de themperatuur loopt meteen op.

 

het belooft mooie zonnewending te worden.

 

 

 

Voetballen!! oranje kijken

 

De tv ontvangst was niet mogelijk, de wereldontvanger kraakte alleen maar, en op de laptop bij uitzending gemist en ook de vele anderen website mochten van de NOS. niet live uitzenden.

 

Wel kregen we de verslagen te zien en wisten wie en wanneer de gools gemaakt werden.

 

 

 

Ook het verdere verslag op de site gezet, en er was ook tijd om er foto,s op te zetten, duurd van af hier wat langer als thuis en moet ook met een kleinere rosoluttie

 

 

 

Zie vanaf nu ook FOTOALBUM :vakantie Noorwegen:

 

Ook wat mailtjes geschreven en beantwoord.

 

 

 

De zon zakte naar de kim en kwam weer op maar geen maar geen noorderlicht.

 

Zie nu ook de foto,s die ik in Oslo gemaakt heb, in het :fotoalbum: zo ziet een minder mooie noorderlicht eruit.

 

 

 

s,Morgens om 11.00 uur vertrokken om onze weg te vervolgen en de eerste veren en tunnels van, tot 8 km. bereden.

 

 

 

Het word door de zon vrij snel warm en ons middag boterhammetje met vis kunnen we buiten opeten.

 

 

 

Zoals we al vermoeden, de omgeving is zo indrukwekkend dat het niet te beschrijven is.

 

 

 

Weer klimmen en dalen, de motor knort en de turbo maakt geluiden alsof ze er veel zin in hebben, dus ook nog een lust voor het oor.

 

 

 

Steil rechte en minder rechte rotswanden aan de ene zijde en de andere zijde de dalen met water en fjorden met smalle en brede doorloop tussen gigantische bijna zwarte rotsen van honderden meters hoog.

 

 

 

Steunpunten voor Campers om water in te nemen, vuilwater en wc. te lozen kom je regelmatig tegen en altijd gratis.

 

 

 

Op een camping heb je alleen maar een stukje grond nodig, maar je krijgt als camperaar het gevoel alsof je dat stuk koopt.

 

 

 

Zeg tegen Mia voor 100 kronen meer kunnen we uit eten.

 

 

 

Aanduiding 4 km. van de hoofdweg een Hotel – Rest.

 

Dus eten en gratis slapen in de camper.

 

 

 

Mia blij hoefde ze niet te koken.

 

Het was even anders: Hotel was niet open.

 

Ik heb eten gekookt en we hebben gratis overnacht

 

 

 

Woensdag 29 - 06 – 2010.

 

 

 

Het weer is zonnig en bijna 20 graden.

 

Onze weg langs de kust vervolgen, hij word iets smaller, maar je bent bijna alleen op de weg, wel veel bochten om de bergen en rotspunten.

 

 

 

Nog smallere tunnels a. 2 – 4 of meer km. lang.

 

In de tunnels moet de kachel aan, het is er koud en vooral vochtig, de weg nat en er druppelt water van boven.

 

 

 

Wij hebben ruim een half uur om de veerboot te halen, een tocht van een uur naar de andere kant.

 

Net op tijd aanwezig, maar er heerste een rustige en gelaten sfeer.

 

 

 

Bleek dat de ferry (Broken is) zegt een Engelsman.

 

Wij begrijpen niet dat zulke sterke boten zomaar middendoor kunnen breken.

 

 

 

Het word ontspannen wachten op een kleinere, en maar hopen dat iedereen mee kan.

 

Een vrachtwagen – 8 tal campers en 10 personenwagens, wat motorrijders.

 

 

 

En !! nee! dus: een auto een camper een auto caravan kon er nier meer bij.

 

 

 

Twee en een half uur wachten;

 

 

 

Stoelen er uit, leuning achterover, zonnebrandolie en afwisselend om het half uur naar de koelkast, in het meest ongunstigste geval is dat in dit tijdsbestek 2 keer op staan.

 

Als dat geen vakantie is !!!!

 

 

 

 

 

Tegen de avond toch nog aan de andere kant, overnachtingplaats opgezocht direct bij de ferry.

 

 

 

Donderdag 01 – 07 – 2010

 

 

 

Natuurlijk s,morgens bij het koffie zetten de gasfles leeg, we kunnen nog wisselen.

 

 

 

Vertrokken, en de weg langs de kust kan nu alleen nog maar met veel veren met ook nog eens langere tijden gereden worden.

 

 

 

Wij zijn vlak bij de E-6 en besluiten deze een paar honderd km. in zuiderlijke richting te rijden.

 

 

 

Onderweg nog een foto gemaakt van een rode kruis materialen aanhanger.

 

Heel leuk de opschrift, zoals ik al zij als je goed plat kunt praten dan kun je met mensen uit Noorwegen praten.

 

 

 

Op een gesloten aanhanger Redningshenger en op het gebouw bruktbutikken mogelijk is dat om bloed te spenden.

 

 

 

Aan de E-6 op zoek naar een station om onze gasfles te vullen.

 

In Moy I Rana veel tankstations en iedereen wil helpen en sturen je met volle zekerheid naar het volgende want die doen wel gasflessen vullen en nr. 4 stuurt je weer terug naar 1 – 2 of 3 die vullen wel.

 

 

 

Dan maar met tom – tom naar toeristen info.

 

Ha!! Gelukkig die weten het wel, bij tankstation 1 – 2 – 3 - 4 of nog meer tankstations die kunnen met stelligheid gasflessen vullen.

 

 

 

 

 

Een Franssprekende Belgische dame die aan het internetten was, kwam met bijzondere mededeling over site,s in heel europa waar je gas kon vullen en zelfs downloaden op het navigatie apparaat .

 

Google erbij, en! nee dus!

 

 

 

Ondertussen hadden de meisjes van de info de plaatselijke site, info geraadpleegd, en zij hadden een adres gevonden.

 

Ik heb terplekke het adres in de tom - tom getypt en hij aan het zoeken.

 

En; jawel hoor tijd 1,5 min. Afstand 400 m. of te wel te voet bij het infocenter om de hoek.

 

 

 

De dag was toen om , 35 km. was een camping, en dat wilde wij voor 2 overnachtingen om voetbal te kijken.

 

 

 

Aangekomen en de buurman had tv ontvangst met een grotere schotel.

 

 

 

Ik dus ook proberen en Mia duimen.

 

Heeft zich geloond, na 20 min. draaien – ontvangst! Maar 1 millimeter naar links – rechts – voren of achteren, dan was het signaal weer weg.

 

 

 

vrijdag 2 juli 2010

 

 

 

Vandaag wasdag

 

Het wee geklaag uit Nederland met mails S.M.S jes en tel. Was niet uit de lucht.

 

Het was er veel te warm, in noord Limburg zelfs tot 37 graden.

 

Wij hadden de kachel aan (gas genoeg) en het was buiten 12 graden.

 

 

 

Maar het zonnetje kwam door en na een half uur konden wij buiten zitten.

 

Nou ja zitten? 2 machines was gedaan en 2 keer droog-getrommel, en op de draad gehangen.

 

Alles weer lekker schoon en fris, zij een blijde Mia.

 

 

 

De zon bleef en het werd 24 graden, tussendoor lekker in het zonnetje, en kijken naar de besneeuwde bergen voor ons, waaraan nu ook te zien was dat er sneeuw aan het smelten was.

 

 

 

Dat moest ook wel, waar zou anders het water vandaan komen wat via een breede rivier lans de camping stroomt.

 

 

 

Voetbal.

 

 

 

Half vier de was in de kast en vier uur Oranje tegen Brazilië

 

Ook nu was Mia tevreden met de uitslag.

 

Eten het verslag schrijven en de nieuwe gemaakte foto,s opslaan en bewerken om te versturen.

 

 

 

Zat. 3 – juli – 2010

 

 

 

Erg laat op, het is prachtig weer, ontbeten, Camper ver en endzorgt, betekend vuil water en wc. geloosd en schoon water (voor ons) 100 liter getankt.

 

Camper gewassen, en geld voor camping in enveloppe, en in een bus deponeren.

 

 

 

Korte broek aan, vertrek 13.00 uur, en beginnen met een tunnel van 12 km.

 

 

 

De weg is ons bekend, alleen nu in de andere richting.

 

Muziek aan met mijn onder andere favoriete zeemansliederen.

 

Bij het horen van (Abschied vom Meer) denken wij aan de personen die zo een mooie reis niet meer kunnen maken, en dat wij het geluk hebben het wel te kunnen, voelen ons bevoorrecht, en mede ook door het prachtige uitzicht, raak je al snel in een emotionele maar gelukkige stemming, met een brok in de keel.

 

 

 

Het loopt dan ook vlot en leggen flink wat km. af.

 

Plotseling doemt een brede snelstomende waterval op, die moet ik fotograferen, stopmogelijkheid 200 m. verder, ik zie een auto caravan achter mij die hetzelfde wil, dus zover mogelijk doortrekken dat wij er beide op passen.

 

 

 

Het was de moeite waard, Zie ook Fotoalbum, maar zoals ik al omschreef zo mooi als het is kun je niet fotograferen en ook niet omschrijven, dat moet je zien.

 

 

 

Bootschappen gedaan, betalen doe je met je pinpas alsof het in je eigen dorp is.

 

 

 

18.00 stop eten en tv kijken.

 

 

 

 

 

Zondag 4 – Juli – 2010

 

 

 

Het land word vlakker, soms kun je veel Km,s maken , maar zo rij je  80 -90 -soms 100 – dan weer stop voor 1 richting;s brug of wegreparatie  soms voor koeien met kalfjes die langs de weg grazen en ook oversteken . 

 

Het is wel de bedoeling om ze voorrang te geven .

 

Soms is een groot stuk rots afgebroken en is de weg maar voor de helft te berijden, dus even stoppen voor de tegenliggers.

 

Overnachten bij een tankstation het wordt nu wel wat donkerder s,nachts, eigenlijk een sterke schemering.  

 

 

 

Maandag -5-Juli – 2010

 

 

 

Op naar het 2de doel, De Trollenroute – Trollstigveiën.

 

 

 

De mensen die je spreekt zeggen (dat moet je zien) (en daar moet je heen gaan)(maar ook het vogeleiland0 en het worden er steeds meer, we begrijpen het wel, alles is prachtig mooi en we willen  i.p.v. 6. weken wel  6. Maanden blijven om alles te zien .

 

Wij kunnen ons dan ook goed voorstellen dat  het echtpaar (wat met een camperminibus onderweg was), tegen ons zij, wij komen dit jaar voor de 20 st keer hier in Noorwegen.

 

Inmiddels zijn wij qua tijd en kilometers, over de helft, de teller staat momenteel bijna op 5000. Km.

 

 

 

Ook vandaag weer verder en ook nu weer van de ene verbazing in de andere.

 

Tunnels – Bruggen – Veren, zo zit je onder in het dal en zo klim je weer naar boven gelijk met de besneeuwde toppen.

 

En overal lupine met de prachtigste kleuren langs de weg.

 

 

 

Even zoeken naar een overnachting  plaats, in eerste instantie net niet ver genoeg doorgereden, maar daar komen we na een half uur wel achter.

 

Toen wij bij een bedrijf vroegen of wij daar mochten overnachten, was het (no problem) maar de volgende afslag aan de rechterzijde daar is een haven en daar mag je vrij staan en ook nog eens met wc en warm en koud water wastafel.

 

 

 

 

 

Mia TV. En ik loop nog wat rond om foto,s te maken.

 

2 NL. Campers naast elkaar vielen mij op, niets daarbij gedacht totdat iemand naar buiten liep, ik denk die mijnheer die ken ik toch, en jawel hoor, de twee echtparen die wij 14 dagen geleden eerder ontmoet hadden.

 

 

 

De sfeer werd weer gezellig en wij besloten nu ook hier 2 nachten te blijven.

 

 

 

 

 

Dinsdag 6 – Juli – 2010.

 

 

 

Een rustige dag, lekker luieren.

 

Boy vissen, maar de wind stond verkeerd, en zelfs met een lekker stuk taard aan de haak wilden ze niet bijten.

 

 

 

Jos vertelde dat hij al langere tijd heel voorzichtig door de camper moest lopen, anders viel het tv. beeld weg, en met de halve finale in het vooruitzicht was dat best vervelend.

 

 

 

Dat was natuurlijk (omdat ik niet lang stil kan zitten) kaasje voor mij.

 

De oorzaak was de receiver, Ik heb van de skart uitgang van de 21 contacten er 12 moeten solderen.

 

Jos en vrouw heel blij, en het resultaat was dan ook dat oranje zich kwalificeerde voor de finale.

 

 

 

 

 

Woensdag 7 – Juli – 2010.

 

 

 

Vandaag dan echt de trollenroute.

 

Eerst even in Molde naar het info centrum, ook weer een geweldige stad met vliegveld – haven – veel bezienswaardigheden – rondvaartboot, en te veel om op te noemen.

 

 

 

Onderweg passeren we gigantische bergmassieven, kloven, watervallen, stroompjes, en rivieren.

 

Dit is niet te omschrijven, dit moet je gezien hebben.

 

 

 

 

 

 

 

Dan begint de echte klim, de Trollenroute.

 

 

 

Je kunt het je alleen voorstellen als je naar de foto,s kijkt.

 

De weg slingert zich tegen de berg aangeplakt omhoog.

 

Het is en zeker in de haarspeld bochten in de eerste versnelling rijden, het is heerlijk om te doen.

 

 

 

Omdat je klimmend voorrang hebt blijven auto,s – campers – maar ook bussen, in de daling voor de bochten wachten, want de weg is erg smal en zeker een bus heeft de hele weg in een bocht nodig, zie foto,s

 

 

 

Ik vind het zeker nu. heerlijk dat wij hiervoor gekozen hadden.

 

Boven aangekomen: grote parkeerplaats en samen met 2 duitse camperaars zo neergezet dat zij uit de wind stonden, want zij wilden nog grillen.

 

 

 

De zon scheen wel maar het was niet warm; we hadden de sneeuw om ons heen.

 

 

 

S,Avonds de sleutels op de deur laten zitten, aan de buitenkant wel te verstaan,en het is een vrij drukke parkeerplaats.

 

Maar dat word hier gezien als, oh! Die vind hij morgenvroeg wel terug, daar gaan wij deze mensen nu niet mee lastig vallen.

 

 

 

Ik kan mij nog herinneren een verhaal gelezen te hebben, dat in het hogere noorden een boswachter de sleutel in het contact laat zitten als hij die dag in het bos is, want het zou kunnen dat iemand in noot een auto nodig heeft, en dan mag hij of zij zijn auto nemen.

 

Niks alarminstallatie en startonderbreker.

 

 

 

TV. Aan. Duitsland verloren, goed voor een 3de of 4de plaats.

 

 

 

Donderdag 8 – juli – 2010.

 

Afscheid van duitsers genomen zij zouden voor oranje duimen.

 

 

 

Op naar Geiranger. 

 

Samen met de trollenroute op wereld erfgoed.

 

 

 

Geleidelijk naar beneden, veer over, want wij besluiten om niet naar het vogeleiland te gaan.

 

 

 

Na het veer word het weer klimmen maar zonder haarspeldbochten, nog foto,s gemaakt maar ook hier kun je het niet overbrengen hoe imposant het allemaal is.

 

 

 

Top bereikt en dan naar beneden.

 

Je word gewaarschuwd terug te schakelen, mogelijk hebben al heel wat automobilisten hier de remvoering verbrand en de remschijven of remtrommels rood heet gereden.

 

 

 

Ik heb grote stukken in de eerste versnelling gedaan, en dan hoef je niet of nauwelijks bij te remmen.

 

 

 

Verder naar beneden.

 

 

 

Er volgen steeds meer haarspeldbochten en je ziet de weg die je zojuist gereden hebt links boven je liggen en die je nog rijden moet, rechts onder je.

 

 

 

Al de tijd duikt het beroemde grote fjord voor je op (zie Foto,s).

 

En door de lage snelheid kun je veel bekijken. 

 

Een heel groot cruise schip licht in de haven en een tiental boten, vaak heen en weer varend, met een 50 tal personen, brengen de passagiers aan land.

 

 

 

In de haven geparkeerd, en met de trotse eigenaar van een antieke camper gesproken, een Henschell busje van toen der tijd 20 pers. Uit 1958.

 

 

 

Wij kunnen een plek direct aan het water bemachtigen en hebben zicht op het cruise schip en veel andere boten.

 

 

 

Tijdens ons middag boterhammetje word er op onze openstaande deur geklopt.

 

Een aardig uitziende dame was er aan geïnteresseerd om met Nederlanders te praten. 

 

We hebben haar binnen gelaten en wat te drinken aangeboden. (en wat bleek).

 

Zij was een van de passagiers, zij was Nederlandse van geboorte, maar woonde al 58 jaar in America, had samen met haar man een bakkerij gehad.

 

 

 

Haar man was nu 4 jaar geleden overleden, en zij was nu samen met haar schoonzus naar Engeland gevlogen en van daaruit de cruise aan het maken.

 

 

 

 

 

 

 

We hebben onze adressen uitgewisseld en zij zou zeker, dit verslag samen met de hele familie lezen, en ook de foto,s bekijken,

 

kon ze mooi haar kinderen en bekende iets meer van Noorwegen laten zien.

 

En als we zin hadden zouden wij maar eens langs komen, in haar garage met 2 deuren staat een auto een jeep en een camper.

 

Ze heeft nog 2 zussen in Nederland en een broer die in Deurne woont.

 

 

 

Mia had ook vandaag met suiker geknoeid, en dat resulteerde zich niet alleen op het bezoek van deze dame, ook de 2 Duitsers kwamen deze kant op, en na wat schuiven en wachten hebben ze het voor elkaar gekregen naast ons te komen staan.

 

 

 

Na het verlies van Duitsland tegen Spanje kreeg ik het gevoel dat ze zo dicht mogelijk bij de (mogelijk) nieuwe Weltmeister wilden staan, ze beloofde in ieder geval te zullen duimen voor oranje.

 

 

 

Toen wij een ijsje zaten te eten en het plotseling hard begon te waaien, kon ik nog net verijdelen dat 2 rekken met ansicht kaarten niet in zijn geheel omkiepten.

 

Maar kon niet verhinderen dat honderden kaarten over de drukke parkeerplaats waaiden, vele kaarten verdwenen onder auto,s , en her en der lagen ze verspreid.

 

 

 

Vele mensen stroomde toe om de kaarten te redden, en kinderen kropen zelfs onder auto,s om ze op te rapen.

 

En dan gebeurd er iets wat de gemiddelde westerling zich niet voor kan stellen.

 

Alle kaarten werden teruggebracht, voor de volwassenen vanzelfsprekend, en de kinderen hadden er zelfs lol aan ze naar de winkel terug te brengen.

 

 

 

Nog wat gewandeld,en wat foto,s gemaakt.

 

Je zit hier, in het dal, rondom tussen gigantische hoge bergen, alleen de waterweg naar het fjord is op zeeniveau, satelliet ontvangst is dus zeker niet mogelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 9 – juli – 2010

 

Uit het diepe dal omhoog.

 

Klimmend naar 1500 meter hoogte

 

Wij hebben diepe bewondering voor de mensen die deze wegen aangelegd hebben.

 

Via de navigatie die ik bewust extra uitvergroot heb (Zie foto in fotoalbum) kan ik precies zien hoe de weg verloopt en hoe scherp de volgende bocht verloopt, zo kan ik op tijd in de juiste versnelling terugschakelen.

 

Ik voel me net, en zeker met het verplicht lichtrijden, een coureur van Parijs – Dakar, (niet dat ik daar trots op ben). Maar het is ook nu heerlijk om te rijden. 

 

 

 

Boven de 1000. Meter word het wat vlakker en zie je 10, 20, 30 tallen waterstroompjes van de eeuwig besneeuwde toppen van de bergen stromen.

 

 

 

Mia omschrijft het: grazende en slapende schapen lans de weg, onder de besneeuwde bergentoppen via vele tunnels doorrijden, de kleuren van de hooggelegen fjorden kleuren groen – blauw – fantastisch gewoon.

 

 

 

Dan op 1500 meter een groot diepblauw bergmeer, allemaal onvoorstelbaar en enorm indrukwekkend.

 

 

 

Met een zachte glooiing naar beneden, slapen op een parkeerplaats met 8 campers.

 

 

 

Zaterdag 10 juli 2010 

 

 

 

Op naar het eerste (Bergen.)

 

 

 

De weg loopt hoofdzakelijk slingerend langs een revier, wel met de nodige soms korte tunnels.

 

Bij een tankstation camper verzorgd, en we zien ook nog de antieke camper uit 1958 voorbij rijden, maar ondanks zwaaien geen contact.

 

 

 

Steken met ferry 5 km. water over en belanden in het rijk der tunnels.

 

We hebben ze niet geteld maar de schatting is 30 stuks, soms kort , maar ook van 10 km.

 

Ook nu weer tunnels die door de bergen heen slingeren.

 

 

 

 

 

Tunnels van 8 km. lang met continu een daling van 8 procent, en je raad het al, ook met een continu stijging van 8 procent.

 

 

 

Wederom ons diep respect voor de makers, het doet ons nu niet meer zo zeer dat wij 1,60 euro moeten betalen voor een liter diesel en soms tol en soms een brug moeten betalen.

 

 

 

Naarmate we Bergen naderen komen er meer wegen samen en de bruggen en tunnels hier zijn meer westers zoals wij ze kennen.

 

Tunnels geheel wit beschilderd, en goed verlicht.

 

 

 

In Bergen camperplaats aan de haven, en de portemonnee trekken.

 

 

 

Heb geen plaatsnaambord van Bergen gezien, had er graag een foto van gemaakt, maar dit Bergen is lang uitgerekt en bestaat uit veel stadsdelen.

 

 

 

Het word hier wel weer even donker, en je ziet weer de straatverlichting branden.

 

 

 

Douchen, tv kijken en verslag schrijven.

 

 

 

Zondag 11 – juli – 2010

 

 

 

S,Nachts nog wat avondschemerings foto,s gemaakt, best wel mooi.

 

Vandaag met bus naar de stad geweest.

 

Het is zondag dus geen winkels open, wel mooi park – kerk en scheepvaartmuseum bezocht.

 

 

 

De finale Oranje – Spanje gekeken, maar wij zijn tijdens de wedstrijd in slaap gevallen en weten nu niet wie er kampioen geworden is.

 

 

 

maandag 12 juli 2010

 

 

 

We hebben besloten de kustweg te volgen tot Kristianssant en daar de oversteek te maken naar Denemarken.

 

 

 

Het word een rit met 2 ferry,s

 

 

 

Eerst even voor Mia naar een apotheek, was er zondag al geweest, maar voor de medicijnen die zij nodig heeft moest zij eerst naar een Dokter.

 

 

 

In de stad Bergen te problematisch dus de volgende stad, hier een zelfde verhaaltje en het resultaat is een afspraak om 16.45, bij de dokter, goed dat wij een camper bij ons hebben, het word dus rusten – slapen en verslag schrijven.

 

 

 

 

 

 

 

Resultaat bij Dokter.

 

Zelfde briefje als dat wij al twee keer in ,n apotheek, (zondag in Bergen vandaag hier) hebben laten zien wat wij nodig hebben.

 

Alleen nu met stempel,   6 uur verder en 70 Euro armer

 

 

 

Doorgereden veer van 25 km. over en naar camping met internet en W-lan of Wifi. Douche - hadden in de laatste stad een hamburger gegeten.

 

 

 

Dinsdag 13 – juli - 2010

 

 

 

Heb s,avonds niet alle mailtjes kunnen beantwoorden en ook niet de site bijgewerkt, dus we blijven ook voor een tweede nacht.

 

Overdag foto,s op site gezet, en ik moet nu de resolutie wederom naar beneden brengen, maar ondanks duurt het voor 350 foto,s toch nog 2 uur.

 

 

 

Vanaf camping naar beneden gelopen, de plaatselijke visclub heeft hier 3 met een zijde open, ruimte,s staan voor materiaal en visschoonmaken inclusief aanrecht met water.

 

Wat mij wederom zo verwonderde, een 30tig tal gerten werphengels kilometers vissnaar dobbers en noem maar op.

 

Ook laarzen complete pakken bootbenodigdheden, liggen daar open en bloot.

 

Voor westerlingen onbegrijpelijk dat het zo ook kan.

 

 

 

Van 2 vissers die een 40 tal vissen aan het schoonmaken waren heb ik 3 schoongemaakte vissen gekregen, gefileerd nog wel.

 

 

 

Nadat Mia de huldiging van oranje in Amsterdam gekeken had, heeft zij de vis gebakken. Heerlijk.

 

 

 

Ook die avond kunnen we niet buiten zitten dus tv. Kijken en slapen.

 

 

 

Woensdag 14 – juli – 2010

 

 

 

Mia bloed prikken, vermelden in haar logboek bij de Trombosedienst.nl ,

 

en op pad! 

 

Kort voor een tunnel veel uitwijkmogelijkheden veel borden maar ik zie ook 

 

E-39 ha!  gelukkig.

 

 

 

Ja zegt Mia maar wij hadden de linker strook moeten hebben deze is voor kaarthouders , het was namelijk een tol tunnel.

 

 

 

Het word dus afwachten, we hebben al eens gelezen dat een proces verbaal in NL. dus thuis in de bus kan vallen. (duimen jullie mee??)

 

 

 

Wederom klimmen en dalen, vele fjorden met eilandjes, soms zwemmogelijkheden – bruggen – en nu bergen zonder sneeuw, maar het gekke is je begint al dat moois normaal te vinden.

 

 

 

Grote overnachting  parkeerplaats, net voor de ferry in Arsvagen: overnacht, andermaal een prachtig uitzicht over water nu ook met af en toe een zeeschip en op de achtergrond de vele bergen, en de 2 ferry,s die op en neer varen.

 

 

 

Heb voor de aardigheid geteld (per boot) kleine honderd personen auto,s tiental  vrachtwagens en 10tal campers.

 

De overgang licht dan ook aan een drukke weg de E-39 en vaart om de 25 min. met een snelheid van 30 km. per uur volgens de tom-tom.

 

Snel uitgerekend is de overtocht dan 11,5 km.

 

 

 

Even een ander aspect.

 

Wij hebben een vrij groote kluis in de camper, en daar gaan dan alle papieren kenteken passen navigatie fototoestel, en ook de laptop in.

 

We komen wel eens in landen daar durf je niet eens de laptop te gebruiken zodat het van buitenaf te zien is.

 

Inmiddels zijn wij zo veel veiligheid gewend dat de meeste spullen daar liggen waar je makkelijk bij kunt, ook of de deuren op slot zijn voor het slapen gaan letten we nauwelijks meer op. En de kluis gaat al weken niet meer op slot.

 

Bij een winkel in een stad waar wij in de haven overnachten hebben, werden het 20tal motormaaiers  en duren BBQ. nachts niet naar binnen gedaan, en ze staan er zonder ketting. 

 

s,Morgens kwam een dame gratis verse broodjes brengen voor de camperaars en boten.

 

 

 

Donderdag 15 – juli – 2010

 

Het veer over en zoals ik al schreef, al het moois begint normaal te worden.

 

De kustweg 44 opgereden en het blijkt dat je maar af en toe naar de kust kunt rijden, met af en toe duinen en minimaal zandstranden.

 

 

 

De kust word grillig en bezaaid met grote keien en rotsblokken van soms 1 tot 2 meter doorsnede.

 

 

 

De boeren maken er de afscheidingen van en er is grasbegroeiing met koeien, veel koeien, soms grazend tussen keien die af en toe groter zijn dan de koeien zelf.

 

 

 

Soms liggen er zoveel keien dat opruimen te veel werk zou zijn of niet lonend,en dat vele km. lang, het zou bij ons goed zijn voor een steenbrekerei.

 

 

 

Langzaamaan verschijnen er weer bergen.

 

We komen in de streek met het beroemde fjorden gebied van Stavanger.

 

bv. De Preekstoel, als je wat info over Noorwegen ziet dan zie je altijd daar een foto van, een overstekende zeer grote rotspunt van enorme hoogte met wat mensen er op, en de foto,s worden dan van de zijkant gemaakt.

 

 

 

Wij blijven op de kustweg 44 en gaan deze steile rotswanden overwinnen.

 

 

 

De weg licht nu echt vastgeplakt tegen de steile rotswand, en als het plaksel los laat, dan kom je naar een paar honderd meter vallen in een rivier terecht, maar je zult toch eerst even moeten stuiteren.

 

 

 

De navigatie geeft aan dat de haarspelden nog verder gebogen zijn en de weg lijkt te kruisen met zichzelf maar nu 50 meter dieper, of hoger.

 

Af en toe bruggetjes en tunnels met een richting verkeer, zie ook foto,s.

 

 

 

Vanaf het plateau recht naar beneden foto,s gemaakt, 2 campers en auto,s als Dinky Toys in de diepte.

 

 

 

Dan boven in de bergen een tunnel die onder de bergpunt door gaat, dan een kloof naar de diepte van naar schatting 600 m, waarover een 200 meter brug gespannen is, en aan de andere kant weer een tunnel, en wij mogen daar overheen rijden, ons bekruip het gevoel van een voorrecht.

 

 

 

Naar beneden het zelfde verhaaltje, ik krijg het sentiment, met de stops voor de foto,s , dat je 2 uur onderweg bent, 25 km. hebt afgelegd, en hemelsbreed 2 km. verder bent. 

 

 

 

Wij rijden de 44 tot zijn einde en komen op de E-39 richting Kristiansand.

 

 

 

Vrijdag 16 – juli – 2010

 

 

 

We gaan kijken wat het veer kost en besluiten dan of we met het veer naar Denemarken gaan of via Oslo.

 

 

 

Oslo betekend een flink stuk omrijden.

 

Wij schatten 7 a 800 km. is 90 liter diesel is 135 Euro 

 

Veer bij Göttenburg, gezien de afstand over water 100 Euro

 

minimaal een brug is 40 Euro

 

en naar schatting 3 dagen extra, en we krijgen maar de helft van Denemarken te zien.

 

Dus voor 200,00 Euro of minder nemen wij de ferry.

 

 

 

Er zijn 2 veren, snelle en minder snelle 

 

Alles voor het gehele weekend al volgeboekt, maar op de nachtboot is nog plaats.

 

Het word 220,00 Euro en incheck om 23,45 uur

 

Veel geld maar dat zijn wij inmiddels gewend, en we besluiten dan deze boot te nemen, 8 uur wachten, maar dat is met alle bedrijvigheid om ons heen geen probleem, veel tv. kijken het weer is slecht.

 

 

 

Nu bekruipt ons toch wel een naar gevoel, bijna 5 weken Noorwegen waar wij zo genoten hebben zoveel moois gezien en beleeft, 14 dagen 24 uur per dag licht, (überhaupt de eerste keer in ons leven),en de laatste kronen opgemaakt. 

 

Wij worden er even stil van,en er komt weer een brok in onze kelen, gelukkig is Noorwegen niet van plan om alle bergen en andere mooie dingen op te ruimen, dus een volgende keer zit er zeker in.

 

 

 

Met de slaap in de ogen rijden we de ferry op.

 

Om alle auto,s – bussen – vrachtwagens er op te krijgen duurt bijna 3 kwartier, zou dan af en op 1,5 uur zijn.

 

 

 

Ze hebben wat slims bedacht, het af en op rijden gebeurd gelijktijdig.

 

Je rijd met 3 stroken rechts er op ( in 3 etage,s,)en links rijd het verkeer er af.

 

Achter in het schip maak je een bocht naar links, als je bij de eerste helft hoort, ook in de bocht staan de voertuigen.

 

 

 

S,nachts vaart een kleinere ferry, daar passen maar 300 auto,s de nodige campers en vrachtauto,s  op.

 

Onze kleinere ferry heeft 8 etage,s met de nodige luxe trappenhuizen en liften met spiegelwanden.

 

Zeer luxe ruimte,s met bar,s en restaurantten Taxfree shops enz. enz.

 

 

 

Wij en honderden anderen gaan op de met leder bekleden banken liggen en vallen snel in slaap.

 

 

 

 

 

Zaterdag 17 – juli - 2010

 

 

 

4 Uur later rijden we Denemarken binnen, na 1 km. grote parkeerplaats, bedden waren al opgemaakt, en om 10 uur koffie op bed.

 

 

 

Alles is nu vlak, we nemen de kustweg, veel duinen en zandstranden en campings.

 

Doen wat bootschappen en brood en melk is nu voor de helft van de prijs ten opzichte van Noorwegen, ook hier de pinpas als in je eigen dorp.

 

Boerderijcamping Kystvejen 47 a 9480 Lökken ( N 57o23,07 E 9o44,12 ) douche - tv – slapen.

 

 

 

zondag 18 – juli – 2010

 

 

 

Naar het strand lopen is 800 meter.

 

Het is een zeer groot strand waarvan je in beide richtingen het einde niet kunt zien.

 

de duinen zijn erg hoog en alleen maar om de 300 meter met trappen te begaan.

 

Er is veel bedrijvigheid maar te koud om te zwemmen, veel grote zeilen aan twee touwen met een persoon op waterski,s (ik weet niet hoe dat heet) word er bedreven, het waait dan ook hard vandaag, en soms vliegen ze meters hoog door de lucht.

 

 

 

Er rijden zelfs mensen met auto,s over het strand en maken BBQ.

 

Ook fietser over dat gedeelte waar het water op en af golft, en mensen lopen in de ene richting en andere in de andere richting, kinderen maken kuilen en het water maakt ze weer dicht.

 

 

 

Maandag 19 – juli – 2010

 

 

 

 

 

 

 

Camper verzorgd, douche doen we vaak in de camper, het is toch iets persoonlijker, ook omdat water innemen ook hier in Denemarken makkelijk is.

 

 

 

Weg langs de kust vervolgt , en je merkt toch dat, nadat je de belevenissen in Noorwegen meegemaakt hebt: Denemarken geen goed alternatief is,

 

Uiteraard zou dit nu voor de meeste West-Europese landen gelden, je bent echt verwend.

 

 

 

Nu veel toeristen – vechten om een parkeerplaats – druk in de winkels e.d.

 

 

 

Veel stranden – veel te veel campings, en de Camperaar die je hier tegen komt groet niet eens meer, kijk heel verwonderd als je de hand opsteekt.

 

Op parkeerplaatsen langs de weg, bij bezienswaardigheden of om foto,s te maken, word alleen nog maar chaotisch auto,s geparkeerd, een auto op 3 plaatsen.

 

Maar dat is ons om deze tijd in heel west europa bekend.

 

 

 

Als je bovengenoemd allemaal vergeet is het best wel leuk.

 

Soms hebben wij links en rechts de zee langs de weg.

 

 

 

Hebben vandaag ook nog een veer gehad, maar dat zal wel het laatste zijn.

 

 

 

Boerderijcamping van minder dan 10 euro en gratis internet, kijk dat is nou weer interessant.

 

 

 

In Denemarken mag je niet elders overnachten en wij hebben maar een stukje grond nodig van 15 vierkante meter.

 

 

 

Dinsdag 20 – juli – 2010 

 

 

 

De kustweg is best wel interessant, wij rijden nu een groot  gedeelte over een vrij smallere strook weg met duidelijk links en rechts water en ook bedrijvigheid.

 

 

 

Vooral word er nu bij dit minder geschikte weer om te zwemmen,veel aan kite-surfing  gedaan (nu weet ik wel hoe het heet).

 

 

 

Omdat we nu wat sneller vooruitkomen is er ook tijd voor een stad te bezichtigen.

 

Uiteraard veel te bekijken en ook hier veel toeristen, best wel leuk allemaal

 

Omdat het budget het hier wel toelaat hebben we in een restaurant gegeten.

 

 

 

Wederom naar een boerderij camping met paarden, en laat het nou de zelfde boer zijn waar wij middags een koets met paarden rit gemaakt hadden.

 

Hele mooie plek om te overnachten.

 

 

 

Woensdag  21 – juli – 2010

 

 

 

Wij zitten nog maar 80 km. voor de Duitse grens, en na anderhalf uur rijden we Duitsland binnen.

 

 

 

Mogelijkheden om de Deense kronen op te maken zijn er ten over.

 

 

 

Groot winkel complexs, en het leek wel of het allemaal voor niets was.

 

Vooral heel veel Denen kochten hier van alles en nog wat en hoofdzakelijk treeën met bier en frisdrank die alleen maar per 3 treeën aangeboden werden.

 

 

 

Kattenbakken vol, maar ook met aanhanger.

 

 

 

Wij kregen onze kronen niet op, dus dat word een keer terug gaan.

 

 

 

Even flink doorrijden, we hadden besloten niet over de autobaan via Hamburg te rijden, volgens de verkeersmelding veel files rond Hamburg.

 

 

 

Wij zijn naar Glückstadt gereden voor de oversteek van de Elbe die hier nog € 15,50 breed is, toch nog voordeliger als omrijden via Hambug.

 

 

 

In Glückstadt is een vrije overnachting  plaats, opvallend dat hier veel grote tot zeer grote campers staan.

 

 

 

Die dag hebben we ook het tropische weer meegemaakt waar geheel west europa mee te kampen heeft gehad.  

 

Het was 35 graden in de camper, en gelukkig stak er een flinke bries op en na een half uur was het weer aangenaam 25 graden.

 

 

 

Donderdag  22- juli – 2010 

 

 

 

Nog geprobeerd de autobanen te mijden, het word dan kriskrassen en kruisen van de autobaan, totdat het tijd werd om op te schieten.

 

 

 

Bij een bakker in een dorp een brood - vier broodjes en twee lekker stukken gebak gekocht, wat kon ons het schelen, lekker ruig doen.

 

 

 

Dat is dan € 4,90,  Het is even wennen dat wij niet meer in Noorwegen zijn.

 

Daar krijg je maar een klein brood voor dat geld, maar dat is het ons waard geweest.

 

 

 

Doorgereden naar Damme daar is op een klein vliegveld ook een stelplaats waar wij al vaker zijn geweest.

 

Het is leuk om te zien, komen wat kleinere toestellen die dan een tankstop maken wat eten en verder vliegen.

 

 

 

Hier zijn ook huisjes om te overnachten.

 

 

 

Maar er is ook een vliegschool en het landen er doorstarten is mooi om te zien.

 

Ook eenpersoons  helikopters dwarrelen er rond.

 

 

 

Betaalbare prijs van € 5,00 en ook luxe plaatsen - douche - stroom - toilet.

 

Leuke Plaats – goed weer – veel contacten.

 

 

 

Vrijdag 23 – juli – 2010

 

 

 

De laatste ruk.

 

Je consentreerd je steeds meer op huiswaarts, Mia probeerde nog wel mij naar wat sfeervollere wegen te manoeuvreren.

 

Voor het eerst overigens dat zij niet perse naar huis wilde.

 

 

 

Voor mij was het goed geweest.

 

Via Wesel - Rees en Goch reden wij Nederland binnen, en dan is het nog 5 km. naar het Nederlandse Bergen (lb) onze thuishaven.

 

 

 

 

 

Thuis 23 – 07 – 2010  Tijd 15.30 uur   met 7306 km. op de teller.

 

Totaal  6 weken onderweg geweest, en bijna elke dag rijden.

 

Maar wij hebben dat niet erg gevonden.

 

Het was voor ons een geweldige ervaring.

 

 

 

 

 

De samenvatting de volgende keer